עשה ואל תעשה בתכנון חווית משתמש

תכנון חוויית משתמש הוא אחד התנאים ההכרחיים להצלחה בעולם הרשת והתוכנה

נפתח בדוגמה פשוטה שכולנו מכירים טוב מאוד בחיי היום יום שלנו – מנועי חיפוש. כיום, כשאנחנו בכלל משתמשים במונח מנועי חיפוש כולנו חושבים באופן טבעי על גוגל, אך לא כך היה הדבר עד לפני כמה שנים. מה הבדיל את גוגל משאר מנועי החיפוש וגרם לה להיות מנוע החיפוש שבו משתמשים רוב גולשי האינטרנט בצורה כמעט בלעדית? ובכן, השימוש הנוח, מהירות החיפוש, הניווט הקל באתר והמראה המושך והפשוט של האתר. בקיצור – חווית המשתמש שלנו כגולשים באתר הייתה, מהרגע הראשון, חוויה חיובית ומהנה. קל להבין, אם כן, שתכנון נכון של חווית המשתמש יכול להיות גורם מכריע כשאנחנו נכנסים לעולם הרשת או לעולמות התוכנה. חווית משתמש, או באנגלית UX (User Experience) מוגדרת כמה שהמשתמש חווה במהלך שימוש במערכת, מה שמושפע במידה רבה מממשק המשתמש.

מה מרכיב את חווית המשתמש ועל מה אנחנו צריכים להקפיד בתכנון נכון שלה?

חווית המשתמש מורכבת מממשק המשתמש במערכת, עיצוב המערכת, ארכיטקטורת המידע ולהיבטים תחושתיים של המשתמש בעת שימוש במערכת. אלו הרבה מילים גדולות שלא בטוח שאומרות לנו הרבה בתחילה, אבל מה שאנחנו חייבים להבין הוא שכאשר המשתמש בתוכנה או באתר שלנו נכנס אליהם, הוא רוצה לחוות חוויה שתהיה נעימה וייחודית מצד אחד, ומצד שני שתתאים לאופי השירות או החוויה שהוא מחפש. לכן, אחד הדברים עליהם אנחנו חייבים להקפיד הוא שימושיות ופונקציונאליות, בלי לסבך יותר מדי את המשתמש, עם דגש על תחושות חיוביות של חדשנות ושל אסתטיות. בכל הנוגע לאסתטיות מומלץ להעביר את ממשק המשתמש שלנו דרך קהל נרחב ככל הניתן לפני שאנחנו משיקים אותו, בשביל לוודא שהוא נעים תחושתית לעין לאוכלוסייה רבה ככל הניתן.

ממה כדאי לנו להימנע בכל מחיר כשאנחנו מתכננים חווית משתמש?

הדברים מהם כדאי לנו להימנע לחלוטין בתכנון חווית משתמש קשורים לדעה האישית שלנו ולתפיסה שלנו כאנשי תוכנה ורשת את המוצר שלנו. בהקשר זה, אנשי מקצוע מבריקים ומוכשרים רבים לא מצליחים לבצע את הקפיצה קדימה דווקא משום שהם אנשי תוכן מוכשרים, והם חושבים כמו אנשי תוכן בתחום הרשת והתוכנה ולא כמו משתמשים במערכת. בנוסף, כדאי מאוד להימנע מסיבוך המשתמש באתר שלנו, כשמה שאנחנו צריכים לשאוף אליו הוא ניווט נוח וקל לכל מי שנכנס לאתר או לתוכנה, עם מינימום לחצנים ותתי קטגוריות ועם חזרה אחורה נוחה.
חווית משתמש ברמה הגבוהה ביותר אפשר לתכנן רק אם מקבלים לכך את ההכשרה המקצועית המתאימה
מאחר והיום כבר ברור שחווית המשתמש היא חלק מכריע בהצלחת אתר אינטרנט, קיימות הכשרות מקצועיות מתאימות ליצירת אנשים שזוהי מומחיותם. להכשרות הללו קוראים קורס חווית משתמש, ובקורס זה מתמקדים בצורה מעמיקה בהתנסות מעשית ובמה שעובד מול מה שאינו עובד. קורס חווית משתמש מיועד לאנשי אינטרנט שרוצים לבצע את הקפיצה קדימה וליצור את התנאים המיטביים להצלחה – על ידי הבנה מעמיקה של המשתמש ושל מה שהמשתמש רוצה ומחפש.

נושאים דומים: